Gå til hovedindhold
Organisation

Intern whistleblowerordning

Dragør Kommunes interne ordning om whistleblowere blev godkendt i kommunalbestyrelsen den 16. december 2021 og trådte i kraft den 17. december 2021. 

Indhold

    Folketinget vedtog den 24. juni 2021 en lov om beskyttelse af whistleblowere.

    Loven virkeliggør EU-direktivet om whistleblowere i dansk ret og forpligter arbejdsgivere med 50 eller flere ansatte til at etablere interne whistleblowerordninger. 

    I Dragør Kommune ønsker vi en åben kultur, hvor alle medarbejdere trygt og sikkert kan indberette mistanke om eventuelle uregelmæssigheder eller ulovlige forhold hos os. 

    Oplever vores medarbejdere, eller har de mistanke om alvorlige uregelmæssigheder eller ulovlige forhold, opfordrer vi derfor til at indberette disse via vores interne whistleblowerordning på Fællesnettet (Dragør Kommunes intranet).

    Vi ser ordningen som et supplement – om end et vigtigt supplement – til den daglige dialog, til vores samarbejds-/MED-organisation, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, trivsels- og tre-i-en-målinger samt forskellige ledelsesniveauer mv., hvor det også er muligt at tage forskellige emner op.

    Hvis medarbejderne oplever mindre alvorlige forhold, herunder for eksempel manglende overholdelse af interne politikker, lettere mobning mv., opfordrer vi medarbejderne til at kontakte for eksempel HR-teamet på rådhuset eller den nærmeste leder. 

    Vores whistleblowerordning leveres og administreres af CLEMENS Advokatfirma, som modtager og registrerer indberetninger på vores vegne.

    CLEMENS Advokatfirma er både kontraktligt og retligt forpligtet til at behandle indberetninger fortroligt og anonymt.

    Dragør Kommune skal hvert år oplyse om antallet af modtagne indberetninger og status for opfølgning på indberetningerne.

    I 2023 har der ikke været indberetninger til Dragør Kommunes interne whistleblowerordning.

    Kontakt