Gå til hovedindhold
Valg
Politik

Kommunalvalg

Kommunalbestyrelsen i Dragør består af 15 medlemmer og vælges til kommunalvalget. Næste gang der er kommunalvalg er tirsdag den 18. november 2025.

Indhold

    Valg- og stemmeret til kommunalbestyrelsen har enhver, der på valgdagen er fyldt 18 år, har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen, og som herudover enten

    1. har dansk indfødsret,
    2. er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, jf. dog stk. 3 og 4,
    3. er statsborger i Island eller Norge, jf. dog stk. 3 og 4, eller
    4. uden afbrydelse har haft fast bopæl i riget i de sidste 4 år forud for valgdagen, jf. dog stk. 3 og 4.

    Følgende personer har ikke valgret:

    • en udlænding, hvis opholdstilladelse efter udlændingeloven er bortfaldet, men som ikke kan udsendes af landet,
    • en udlænding, der har fået afslag på en ansøgning om opholdstilladelse, men som ikke kan udsendes af landet,
    • en udlænding, der er udvist ved endelig dom,
    • en udlænding, der er udvist ved endelig afgørelse og
    • en udlænding, der ved registreringen i Det Centrale Personregister (CPR) som tilflyttet fra udlandet var indsat direkte til afsoning i en af kriminalforsorgens institutioner,

    Umyndige personer, der er fyldt 18 år og i øvrigt opfylder de almindelige valgretsbetingelser, har også valgret til kommunalvalget.

    Valgbestyrelsen består af mindst 5 og højest 7 medlemmer af Kommunalbestyrelsens medlemmer. Borgmesteren er formand. Den gruppe, der har valgt et medlem, udpeger tillige en suppleant.

    Medlemmer 2022-2025

    Kenneth Gøtterup (C)
    Borgmester
    Aghtsvej 14
    2791 Dragør
    Tlf. 30 10 10 82
    E-mail kennethg@dragoer.dk

    Jan Madsen (C)
    Søvej 40
    2791 Dragør
    Tlf. 51 22 04 15
    E-mail janm@dragoer.dk

    Nicolaj Bertel Riber (A)
    1. viceborgmester
    Krudttårnsvej 165, 1. th.
    2791 Dragør
    Tlf. 23 35 24 65
    E-mail nicolajr@dragoer.dk

    Ole H. Hansen (A)
    Strandjægervej 114
    2791 Dragør
    Tlf. 30 10 10 86
    E-mail oleh@dragoer.dk

    Helle Barth (V)
    2. viceborgmester
    D. B. Dirchsens Alle 46
    2791 Dragør
    Tlf. 30 10 10 76
    E-mail helleb@dragoer.dk

    Peter Læssøe (T)
    Strandjægervej 14
    2791 Dragør
    Tlf. 21 67 45 10
    E-mail peterl@dragoer.dk

    Flemming Blønd (L)
    Hvidtjørnen 14
    2791 Dragør
    Tlf. 20 56 33 89
    E-mail flemmingb@dragoer.dk

    Stedfortrædere

    Theis Guldbech (C)
    Peter Petersens Alle 19
    2791 Dragør
    Tlf. 51 19 84 66
    E-mail theisg@dragoer.dk

    Mia Tang (C)
    Poppelvej 57
    2791 Dragør
    Tlf. 20 55 61 71
    E-mail miat@dragoer.dk

    Lisbeth Dam Larsen (M)
    Batterivej 7
    2791 Dragør
    Tlf. 23 37 81 59
    E-mail lisbethla@dragoer.dk

    Trine Søe (C)
    Køjevænget 46
    2791 Dragør
    Tlf. 51 22 34 65
    E-mail trinesoe@dragoer.dk

    Henrik L. Kjærsvold-Niclasen (V)
    Strandbakken 22
    2791 Dragør
    Tlf. 51 21 52 78
    E-mail henrikkn@dragoer.dk

    Annette Nyvang (T)
    D B Dirchsens Alle 109
    2791 Dragør
    Tlf. 28 25 92 82
    E-mail annetteny@dragoer.dk

    Ann Harnek (T)
    Søndre Røsevej 24
    2791 Dragør
    Tlf. 26 28 60 22
    E-mail annh@dragoer.dk

    Databeskyttelse

    Du bør undgå at sende cpr.nr. og andre fortrolige oplysninger i almindelige e-mails.

    Valgkortet er dit stemmebevis.

    Hvis du har stemmeret, vil du inden valget automatisk få tilsendt et valgkort, som du skal medbringe på valgdagen.

    Dit valgkort er personligt, og er påført dit navn og adresse samt dit nummer på valglisten. Desuden finder du tid og sted for afstemningen.

    På valgkortet står også et bordnummer - da Dragør Kommune har indført elektroniske valglister, kan du benytte alle afstemningsborde på dit valgsted, og ikke kun det angivne bordnummer.

    Har du ikke fået et valgkort?

    Hvis du ikke har modtaget dit valgkort inden valget eller glemmer du dit valgkort på valgdagen, kan du stadig stemme. Du skal blot møde op på dit valgsted på valgdagen med legitimation, eks. dit sundhedskort, pas eller kørekort.

    Kandidatlister, stillere og valgforbund - KV25

    Kandidatlister og stillere

    Kandidatlister/partier der allerede er repræsenteret i kommunalbestyrelsen og fortsat har mere end 50 % af sine pladser tirsdagen 9 uger før valget, kan fritages fra at skulle samle underskrifter fra stillere. I så fald skal kandidatlisten indleveres mellem den tirsdag 2. og tirsdag den 16. september 2025 kl. 12.

    Kandidatlister, der ikke er fritaget for kravet om underskrifter fra stillere, skal indlevere kandidatlisten mellem tirsdag den 16. og tirsdag den 30. september 2025 kl. 12. Kandidatlisten skal være underskrevet af mindst 25 og maks. 50 vælgere i kommunen som stillere. En vælger kan kun være stiller for én kandidatliste.

    En kandidatliste skal mindst indeholde én kandidat, og må højst indeholde fire kandidater mere, end der kan vælges til kommunalbestyrelsen. Til valget i Dragør Kommune må en liste derfor højst indeholde 19 kandidater.

    Det er meget vigtigt, at listen udfyldes korrekt.

    Valgforbund

    Kandidatlister kan indgå i et valgforbund. Det skal anmeldes skriftligt senest mandag den 6. oktober 2025 kl. 12 til valgbestyrelsens formand.

    Blanketter til både kandidatlister og valgforbund kan fås i Borgmestersekretariatet og skal indleveres til valgbestyrelsens formand, Valgsekretariatet, Kirkevej 7 inden for de førnævnte frister. Den, der indleverer en kandidatliste, har ret til en kvittering for indleveringen med angivelse af tidspunkt.

    Har du spørgsmål kan du henvende dig til Valgsekretariatet - se kontaktinfo nedenfor.

    Du kan læse mere om reglerne på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside.