Skoler
Dragør Kommune har tre folkeskoler - Dragør Skole, Store Magleby Skole og Nordstrandskolen. Her kan du også finde ferieplanen og skoledistrikterne.
Dragør Skole
Vestgrønningen 9
Mail: dragoerskole@dragoer.dk
Telefon 32 89 04 30
Store Magleby Skole
Kirkevej 8
Mail: stmaglebyskole@dragoer.dk
Telefon 32 89 04 40
Nordstrandskolen
Hartkornsvej 30
Mail: nordstrandskolen@dragoer.dk
Telefon 32 89 04 00
Databeskyttelse
Du bør undgå at sende cpr.nr. og andre fortrolige oplysninger i almindelige e-mails.
Hvor skal mit barn gå i skole?
Dit barn hører på baggrund af dets folkeregisteradresse til en bestemt skole, som kaldes distriktsskolen. Dit barn har altid krav på at blive optaget på distriktsskolen. På kortet over Dragør Kommune kan du se skoledistrikternes inddeling. St. Magleby Skoles distrikt er markeret med grøn, Nordstrandskolens distrikt er markeret med gul og Dragør Skoles distrikt er markeret med blåt.
Skoledistrikter
Hver skole har et lokalområde, der kaldes skolens distrikt. Skoledistrikterne er en del af kommunens struktur. Kommunalbestyrelsen beslutter, hvilket område skolen skal dække. Et skoledistrikt kan være forskelligt for de forskellige årgange på grund af svingende børnetal. Skoledistriktet kan således ændres i forbindelse med indskrivningen til nyt skoleår. Kommunen skal offentliggøre en sådan ændring. Efter offentliggørelsen er skoledistrikts grænsen bindende for indskrivningen til det kommende skoleår.
Skoledistrikterne i Dragør blev vedtaget af en enig kommunalbestyrelse på kommunalbestyrelsesmødet d. 25. april 2024.
Se eksisterende skoledistrikter
Se de nye skoledistrikter 2025-26
Du kan indtaste din adresse i søgefelt (luppen) og se hvilket skoledistrikt du er tilknyttet.
Via overstående link kan du se de forskellige skoledistrikter. Klippes på "Menu" knappen øverst til venstre, er der muligt at vælge forskellige skoledistrikter. Fx kan man se de nuværende skoledistrikter (20240419), men også de nye skoledistrikter, som er gældende for de nye børnehaveklasser i 2025.
Frit skolevalg?
Der er frit skolevalg. Det betyder, at hvis du ikke ønsker, at dit barn skal gå på en folkeskole i jeres skoledistrikt, kan du frit vælge at indskrive dit barn i en folkeskole, der ligger uden for jeres skoledistrikt eller i en anden kommune, så længe der er plads.
Folkeskolen er underlagt en række love og regler. Folkeskoleloven er den lovgivning, der styrer folkeskolens virksomhed sammen med en række bekendtgørelser.
Lokalt vedtager landets kommuner en styrelsesvedtægt, der beskriver de lokale rammer for folkeskolen i kommunen.
Her kan du læse Dragør Kommunes styrelsesvedtægt for skoler og SFO'er, vedtaget af Kommunalbestyrelsen den 30. marts 2023.
Ferieplan skoleåret 2024-2025
Skolestart
12. august 2024 - 0. klasserne starter 13. august 2024
Efterårsferie
12. til 20. oktober 2024
Juleferie
21. december 2024 til 2. januar 2025
Vinterferie
8. til 16. februar 2025
Påskeferie
12. til 21. april 2025
Kristi Himmelfartsferie
29. maj til 1. juni 2025
Pinseferie
5. til 9. juni 2025
Grundlovsdag
5. juni 2025
Sommerferie
28. juni til 10. august 2025
Ferieplan 24-25 (pdf - ikke webtilgængelig)
Ferieplan skoleåret 2025-2026
Skolestart
11. august 2025 - Børnehaveklasserne starter 12. august 2025
Kvalitetsrapport er et vigtigt redskab i arbejdet med kvalitetsstyring af kommunens folkeskoler.
Kvalitetsrapport for Dragør Kommunes folkeskoler
Den enkelte kommunalbestyrelse har det overordnede ansvar for kommunens skolevæsen – herunder tilsynspligt. Det er fra centralt hold besluttet, at dette tilsyn skal have form af en kvalitetsrapport. Dragør Kommunes kvalitetsrapport på skoleområdet er et værktøj, som skal sikre systematisk dokumentation samt et vidensgrundlag for samarbejdet mellem lokale politikere, forvaltning og skoler om kvalitetsudvikling af skolen.
Dokumenterer resultater
Kvalitetsrapporten dokumenterer de resultater, som skolerne leverer. Denne dokumentation bruger vi som afsæt for arbejdet med kvalitetssikring og kvalitetsudvikling, både på den enkelte skole og i skolevæsenet samlet set.
I kvalitetsrapporten kan du læse om bl.a.
- Udvikling i elevernes faglige resultater
- Udvikling i resultater af trivselsmålinger
- De unges efterfølgende uddannelsesmønster
Rapporten indeholder også en sammenfattende helhedsvurdering med rapportens hovedkonklusioner.