Borgerforslag
Du kan stille borgerforslag til Dragør Kommunalbestyrelse. Det overordnede krav er, at du er fyldt 15 år, har fast ophold i Dragør Kommune og – inden for tre måneder – får mindst 350 til at støtte dit forslag.
Aktive borgerforslag
Der er i øjeblikket ingen aktive borgerforslag.
Spørgsmål og svar
Alle over 15 år og med fast ophold i Dragør Kommune kan stille et borgerforslag. Det vil sige, at du ikke behøver være dansk statsborger eller have boet i kommunen længe. Du skal dog være registreret i Dragør Kommune efter CPR-loven.
Et borgerforslag skal støttes af mindst 350 Dragør-borgere, inden for tre måneder for at kunne blive behandlet i kommunalbestyrelsen. På den måde vil forslaget være aktuelt.
Opnår et borgerforslag ikke nok støtte inden for tidsfristen på tre måneder, vil borgerforslaget blive fjernet fra hjemmesiden.
Du stiller dit borgerforslag digitalt ved at udfylde en blanket på denne side.
Borgerforslaget skal være skrevet på dansk. Du kan læse de formelle krav nedenfor.
Hvis de formelle krav er overholdt, offentliggøres borgerforslaget på kommunens hjemmeside i tre måneder.
Som forslagsstiller får du direkte besked, når dit forslag er offentliggjort. Ligesom du får besked, hvis dit forslag får støtte af 350 Dragør-borgere.
Ønsker du at støtte et borgerforslag, udfylder du også en digital blanket i tilknytning til det konkrete borgerforslag offentliggjort på hjemmesiden.
Du skal identificere dig med MitID for at oprette eller støtte et borgerforslag.
Er du fritaget fra digital post og har svært ved det digitale, kan du selvfølgelig også stille eller støtte et borgerforslag. Det gør du ved at møde personligt op i åbningstiden i Borgerservice på Dragør Rådhus, Kirkevej 7.
Bemærk: Et borgerforslag skal være stillet senest syv måneder før et kommunalvalg. Det følger af vores normale regler for spørgetid ved møder i kommunalbestyrelsen. Næste gang vi har kommunalvalg er tirsdag den 18. november 2025. Efter valget kan der igen stilles borgerforslag.
Når et borgerforslag opnår støtte af 350 Dragør-borgere, vurderer administrationen umiddelbart forslaget.
Borgerforslaget og administrationens vurdering lægges skriftligt frem for kommunalbestyrelsen på det først mulige kommunalbestyrelsesmøde.
Kommunalbestyrelsen kan 1) godkende, 2) afvise eller 3) sende forslaget til videre behandling i et fagudvalg, der så har kompetencen til at træffe endelig beslutning om forslaget.
Et borgerforslag skal:
- ligge inden for kommunens kompetenceområde
- være skrevet på dansk
- være sagligt og skrevet i en lødig tone
- tilgodese en bredere kreds af borgere (snarere end enkeltindivider)
Et borgerforslag må ikke:
- være en genfremsættelse eller være behandlet af et politisk udvalg eller kommunalbestyrelsen inden for de sidste seks måneder, herunder for eksempel i en nabohøring
- indeholde personangreb eller udstille navngivne eller let identificerbare personer
- indebære, at fortrolige forhold røbes, i behandlingen af forslaget
- indeholde reklame eller andre kommercielle budskaber eller direkte opfordre til at støtte bestemte organisationer mv.
Bemærk: Ordningen sættes ud af kraft op til kommunalvalg
Et borgerforslag skal være stillet senest syv måneder før et kommunalvalg. Det følger af vores normale regler for spørgetid ved møder i kommunalbestyrelsen. Næste gang der er kommunalvalg er tirsdag den 18. november 2025. Efter valget kan der igen stilles borgerforslag.
Det er administrationen, som gennemgår og sikrer, at de formelle krav er opfyldt.