Amagermuseet: Brug 5 minutter
Brug bare 5 minutter til at svare på spørgsmål. Sådan lyder opfordringen til at hjælpe Amagermuseet med vigtig ny viden. Opfordringen gælder både dig, som har besøgt museet og dig, som endnu aldrig har været der.

Onsdag den 29. januar 2025 skød Museum Amager en spørgeundersøgelse i gang med ordene:
”Kære borger i Dragør, vi har brug for din hjælp til at forme fremtiden for Amagermuseet.”
Baggrunden er, at Amagermuseet gerne vil lave nye aktiviteter og oplevelser, så endnu flere har lyst til at bruge tid på museet i Store Magleby.
Borgmester Kenneth Gøtterup er glad for initiativet: ”Det vil vi gerne bakke op om. Dragør Kommune er hovedbidragyder til Museum Amager, og der er et stærkt og frugtbart samarbejde mellem kommunen og museet. Vi ser, at museet er af stor værdi for borgerne.”
Han fortsætter: ”Det er vigtigt for museet at følge med tiden og vide, hvad der kan tiltrække flere og nye besøgende. Jeg kan derfor kun opfordre både borgerne generelt og måske særligt børnefamilierne konkret til at hjælpe museet og svare på spørgeundersøgelsen.”
Aktivt og relevant mødested
Museumsleder Søren Mentz fortæller: ”Hovedideen med undersøgelsen er at finde nye måder at skabe aktiviteter og fællesskaber, som er relevante for borgerne. Vi vil gøre museet til et moderne og aktivt mødested, hvor alle kan være med. Samtidig skal det være et sted, der tager udgangspunkt i borgernes behov for at lære om og opleve fortiden, nutiden og fremtiden."
Spørgeundersøgelsen dykker ned i, hvordan Dragørborgerne bruger kultur, og hvad der kan få dem til at besøge museet – om det er udstillinger, fælles aktiviteter eller oplevelser som familie.
Søren Mentz siger: ”Borgernes mening er vigtig for os, både hvis de kender os, og selvom de måske aldrig eller sjældent besøger museet i Store Magleby.”
Fakta
Museum Amager er en selvejende institution, som har driftsoverenskomst med Dragør Kommune.
Spørgeundersøgelsen er økonomisk støttet Augustinus Fonden. I praksis er det Rasmussen Nordic, som står for undersøgelsen og det videre arbejde med at udvikle en publikumsstrategi for Amagermuseet.
Det er muligt at svare på undersøgelsens spørgsmål frem til og med søndag den 23. februar 2025.