Gå til hovedindhold
Politik

Valg til Folketinget 2022

Tirsdag den 1. november 2022 kl. 8-20 er der valg til Folketinget. Du kan fra tirsdag den 11. oktober 2022 brevstemme i Borgercentret på Dragør Rådhus. Ved særlige behov kan du søge om at brevstemme i eget hjem eller om at ændre afstemningssted. Læs mere om tidsfrister og hvordan. (opdateret den 6. oktober 2022 med ekstraordinære åbningstider i Borgercentret)

5. okt. 2022

Indhold

    Vil du brevstemme?

    Fra tirsdag den 11. oktober til og med fredag den 28. oktober 2022 klokken 16, kan du brevstemme i Borgercentret, Dragør Rådhus, Kirkevej 7, eller i enhver anden kommune i landet. Senest mandag den 24. oktober 2022 kan du se, hvilke kandidater som er opstillet i storkredsen.

    Borgercentret har åbent mandag og tirsdag kl. 10-14, torsdag kl. 10-16.30 og fredag kl. 10-13.

    Borgercentret holder desuden ekstraordinært åbent, kun for brevstemmer:

    • Lørdag den 15. oktober 2022 kl. 9-12
    • Torsdag den 20. oktober 2022 kl. 9-18
    • Lørdag den 22. oktober 2022 kl. 9-12
    • Fredag den 28. oktober 2022 kl. 10-16

    Husk gyldig legitimation (kørekort, pas eller andet ID-kort).

    Der er adgang til afstemningsboks med god plads til borgere med handicap, udstyret med et hæve/sænke bord, CCTV, stærkt lys og en særlig kraftig lup.

    Brevstemme i eget hjem

    Du kan søge om at brevstemme i eget hjem, hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde op på valgstedet.

    Ansøgning kan ske ved personlig henvendelse, pr. post eller e-mail. Du kan også søge telefonisk ved at ringe til kommunen på telefon 32 89 02 14 eller 32 89 01 89.

    Sidste frist for at søge om at stemme i eget hjem er torsdag den 20. oktober 2022 kl. 18.

    Ændring af afstemningssted

    Hvis du har et handicap eller har nedsat førlighed, kan du søge om at ændre afstemningssted inden for kommunen, altså mellem Dragør Skole og Hollænderhallen.

    Det kan du gøre frem til tirsdag den 24. oktober 2022 kl. 12 ved at udfylde og sende et ansøgningsskema, som du kan finde på kommunens hjemmeside dragoer.dk.

    Ansøgningsskema

    Får du praktisk hjælp af en hjemmehjælper, hjemmesygeplejerske eller lignende, kan du få udleveret ansøgningsskemaet af dem. Endelig kan du også rekvirere skemaet i Borgercentret på telefon 32 89 01 00.

    Det udfyldte skema sender du elektronisk via dragoer.dk

    Du kan også sende det fysisk til Dragør Kommune, Att.: Borgercentret, Kirkevej 7, 2791 Dragør.

    Hjælpemidler på stemmestederne

    På valgdagen tirsdag den 1. november 2022 er der gode adgangsforhold på de to afstemningssteder. På begge afstemningssteder er der adgang til afstemningsboks med god plads til borgere med handicap. Boksene er udstyret med stærkt lys og en særlig kraftig lup.

    På valgstedet i Hollænderhallen er afstemningsboksen desuden udstyret med hæve/sænke bord og CCTV.