Gå til hovedindhold
Nyheder

Vær skeptisk – svindlere på spil

Borgerservice oplever for tiden ældre borgere, som er urolige over for digital svindel. Vi bringer her nogle gode råd, hvis nogen ringer eller skriver en sms eller mail til dig om pengesager eller lignende.

30. okt. 2024

Indhold

    7 ud af 10 af danskerne har været udsat for svindelforsøg over opkald, mail eller sms, hvor svindleren forsøgte at franarre dem personlige oplysninger. Det fremgår af sikkerdigital.dk (rådata fra ”Danskernes informationssikkerhed 2024”)

    Svindlerne kan virke troværdige og være svære at gennemskue. Svindlere finder på at ringe, sende en sms eller en mail og udgive sig for at være fra banken, fra politiet eller for andre myndigheder, som for eksempel Skat. Svindlere kan også finde på at udgive sig for at være et barnebarn.

    De beder om at få udleveret Dankort, pinkoder eller andre bankoplysninger. Men pas på dine hævekort og koder og udlever dem aldrig til andre.

    Banken og offentlige myndigheder vil aldrig…

    Hvis banker og offentlige myndigheder har brug for dine personlige oplysninger, vil de kontakte dig gennem Digital Post eller din netbank og henvise til selvbetjeningsløsninger. 

    De vil altså ikke række ud til dig uopfordret over mail, SMS eller opkald med det formål at bede dig om at overføre penge eller om dine personlige oplysninger.

    Huskeregler

    • Vær skeptisk, hvis du modtager et uventet opkald, sms eller mail 
    • Banken og offentlige myndigheder vil aldrig bede dig om at udlevere følsomme oplysninger over mail, SMS eller opkald
    • Politiet eller banken vil aldrig komme hjem til dig for at hente dit hævekort eller din kode
    • Få navnet på personen, der ringer og spørg hvor han eller hun ringer fra. Find selv hovednummeret til banken eller til den pågældende politikreds og ring tilbage. Bed om at blive stillet om til den pågældende medarbejder
    • Hvis du er i tvivl: Smæk røret, på og lad være med at klikke på links
    • Hvis personen alligevel møder op hjemme hos dig, så lad være med at åbne
    • Udlever aldrig dit betalingskort eller din kode.

    Har du en mistanke om, at du er blevet snydt?

    Er du kommet til at udlevere dine bankoplysninger eller dit hævekort? Så skal du hurtigst muligt ringe til din bank for at få spærret dit hævekort. Kontakt derefter politiet på telefon 114.

    Du kan også læse mere om identitetstyveri, og hvad du kan gøre, hvis du er blevet offer for identitetstyveri.

    Mere om identitetstyveri

    Læs mere på sikkerdigital.dk