Gå til hovedindhold
Nyheder
Kultur og fritid

Dragør Svømmehal: På vej et godt sted

Det er et politisk ønske, at svømmehallen skal have mere åbent for offentligheden. Derfor er og har Idrætshallerne og Dragør Svømmehal i år været i gang med en forandringsproces. En proces, som også har været svær og til tider til intens debat. Nogle af medarbejderne giver her deres besyv med.

18. dec. 2023
Camilla, Christina og Michael, der alle arbejder i Dragør Svømmehal.

Dem kan du møde i Dragør Svømmehal. Fra venstre: Camilla, Christina og Michael

Indhold

    Dragør Svømmehal er næsten helt ny. Den blev indviet for fire år siden i september 2019. Og både foreninger, offentlige badegæster og motionister har siden haft glæde af en dukkert her.

    Christina har været med lige siden 2019 – ansat som teknisk servicemedarbejder og livredder. Hun har en baggrund som stewardesse og har stor fokus på kundeservice og ’den gode oplevelse’. 

    ”Det er vigtigt, at vores kunder får en god oplevelse hos os. Det er mit bevidst valgte ’mindset’ og ligger nærmest i mit DNA. Glade mennesker kommer for at få en god oplevelse,” siger hun. 

    Om baggrunden for forandringsprocessen slår hun fast: ”Selvfølgelig skal vi have en svømmehal, der har åbent.”

    Hendes næsten nye kollega Camilla fortæller: ”Da jeg begyndte i maj 2023, var jeg faktisk lidt chokeret over, hvor stille her var. Nogle dage lukker svømmehallen allerede kl. 10 om formiddagen. Undskyld mig, men det er jo et supergodt tilbud – en ny, lækker svømmehal, hvor der også er gode parkeringsforhold. Her vil jeg gerne komme med mine børnebørn.” 

    Camilla er oprindelig uddannet jordemoder og arbejder 12 timer om ugen med administration og vagtplaner i Idrætshallerne – som under et består af Dragør Svømmehal, Dragør Søbad, Hollænderhallen og Kongelundshallen.

    Politisk ønske: Hellere åbent end lukket

    Med budgettet for 2023 ønskede Dragørs kommunalbestyrelse da også en ry retning for Idrætshallerne. Politikerne så gerne, at svømmehallen kunne holdes mere åbent end hidtil til glæde for Dragør-borgerne. Derfor ønskede de at få undersøgt og tilrettelagt opgaver og arbejdsgange i Idrætshallerne på en måde, så det kunne ske. 

    Politikerne ønskede også at tilpasse Idrætshallernes administrative ressourcer til niveauet for kommunens andre decentrale enheder. Det betød blandt andet, at tre administrative årsværk blev skåret væk. Heraf fik to medarbejdere job andre steder i kommunen.

    I kølvandet på den nye retning blev der indgået en gensidig aftale med den tidligere leder af Hollænderhallen om at fratræde. Det betød, at Idrætshallerne kom til at stå uden daglig leder i cirka et halvt år, imens medarbejderne gjorde deres til at holde både gejst og driften kørende i en ellers svær tid under forandring.

    Ny leder med anden erfaring

    I foråret 2023 blev den nye leder af Idrætshallerne Lazo ansat. Han kom til Dragør med erfaring fra hal- og anlægsdrift i Københavns Kommune, hvor han havde været anlægsleder af Havnebadene og serviceleder i Øbrohallen. 

    En af Lazos første opgaver var at revurdere organiseringen og tilrettelægge arbejdet med det klare mål at øge åbningstiden i svømmehallen inden for eksisterende ressourcer. 

    Med ændrede vagtskemaer og et andet opgavefokus lykkedes det allerede op til skolernes sommerferie i 2023. Som noget helt nyt holdt svømmehallen nemlig åbent i yderligere tre uger i juni måned. Og igen i efterårsferien og nu i juleferien. Det vil sige i perioder, hvor mange borgere og børnefamilier har fri. 

    Hurtig proces

    Forandringsprocessen er dog også kommet med en pris. Det er med tanke på, at arbejdspladsen var påvirket af at have været uden daglig leder i længere tid og at være skåret i administrative ressourcer til nu at skulle løfte opgaverne med et nyt fokus under ledelse af en ny leder. Dertil kommer sidste års energikrise med slukkede saunaer og årene med corona-nedlukninger, som også hører til arbejdspladsens historik.

    Christina, som også er arbejdsmiljørepræsentant, fortæller: ”Forandringsprocesser påvirker det psykiske arbejdsmiljø – også hos os. Og jeg er da ked af at have mistet nogle gode kolleger. Det er vigtigt at blive inddraget, føle sig hørt i forbindelse med ændringer og have mulighed for at komme med indvendinger og ideer.” 

    Det medgiver også direktør Asger, som siger: ”Når der sker noget nyt, og forholdene ikke er, som de plejer, er det ofte noget, vi skal vænne os til. Undervejs i forandringsprocessen kan der opstå uenighed, misforståelser og nogle gange direkte modstand. Det er ikke unormalt. I den forbindelse er kommunikation og information vigtig. Og her har vi nok ikke været gode nok.”

    En arbejdsplads til debat

    Det har også givet nogle skvulp i omgivelserne og er noget, som også borgerne skal vænne sig til. Idrætshallerne har da også til tider været til intens debat i Dragør, på sociale medier og i lokalavisen Dragør Nyt. 

    ”Det er kommet lidt bag på mig, hvor lille et samfund Dragør er. Alle kender hinanden og har en mening… Det kan godt være, at det har været superfedt. Det bliver det også nu,” siger Camilla.

    Michael, der begyndte som livredder i maj 2023, går lidt videre og siger: ”Jeg oplever, at der er meget ’synsning’ i debatten og vil gerne slå et slag for, at man husker ’ordentlighed’. 

    Han uddyber: ”Jeg kan godt savne, at debatten bliver kvalificeret med større saglighed og flere nuancer. Der kan være politiske dynamikker og stærke holdninger i debatten, men man skal huske, at svømmehallen er en arbejdsplads med ”rigtige” mennesker, som efter bedste evne ønsker at løse deres opgaver til gavn for borgerne. Som medarbejder kan det derfor ikke undgås, at man bliver påvirket af debatten, hvis den opleves unfair.”

    Michael har været lærer i 20 år og har arbejdet som livredder flere andre steder.

    Hvad så nu?

    ”Den nye vagtplan er god, og der bliver hurtigt ansat nye, når vi mangler flok,” fortæller Christina og fortsætter: 

    ”Der er for nyligt lavet en handleplan på baggrund af en arbejdspladsvurdering, og der har været en rigtig god dialog. Jeg tror på, at vi vender skuden. Vi skal have det sjovt med vores kunder, kollegaer imellem og være en velfungerende arbejdsplads.”

    Camilla siger: ”Jeg tror på det. Ændringerne er jo ikke kommet for at genere nogen. Vagtplanerne er nu i højere grad rettet ind efter arbejdspladsen og ikke så meget efter ’vi plejer’…”

    ”Det er helt almindeligt, at der kommer uro på en arbejdsplads, når arbejdsvilkårene ændrer sig. Men vi er på vej et godt sted,” siger Michael og uddyber: ”Det er fedt at være livredder og møde gæsterne, som kommer og siger ’hej’. Der er borgere, som selv om de er langt oppe i 80’erne, kommer glade og aktive i svømmehallen.”

    Per, som har været ansat i Idrætshallerne siden 2009 – dels med administrative opgaver, dels som teknisk servicemedarbejder/livredder – er egentlig heller ikke i tvivl: ”Mit håb er, at vi leverer en velfungerende service til hallernes brugere – også selvom meget er og bliver forandret. Det betyder meget for mig at have et givende og meningsfyldt job, hvor jeg møder og servicerer borgerne i Dragør. Jeg kender og har fulgt mange af de aktive brugere i efterhånden 14 år. Den gensidige gensynsglæde – uge efter uge – er meget givende og opløftende.”