Tre borgmestre i fælles indsats for at hjælpe ledige fra Lufthavnen
Der er fortsat brug for en massiv indsats og hjælp til de mange afskedigede fra Københavns Lufthavn i Kastrup. De skal hjælpes hurtigt i job ved hjælp af en fælles og målrettet indsats. Det mener borgmestrene fra henholdsvis Tårnby Kommune, Dragør Kommune og Beskæftigelses- og Integrationsborgmesteren i Københavns Kommune.

Beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Cecilia Lonning-Skovgaard, Dragørs borgmester Eik Bidstrup og Allan S. Andersen, Borgmester i Tårnby Kommune.
I løbet af den kommende tid er der flere og flere fyrede fra Københavns Lufthavn, der melder sig ledige, fordi deres opsigelsesperiode udløber.
Heldigvis står medarbejderne i både Jobcenter CPH og deres kolleger i de øvrige jobcentre klar til at hjælpe de mange ny-ledige.
Tårnby, Dragør og Københavns kommuner er bopælskommuner for syv ud af ti af de opsagte fra lufthavnen. Derfor har de tre ansvarlige borgmestre intensiveret samarbejdet yderligere, så der inden længe bliver sendt et fælles brev ud til alle de virksomheder, der har haft deres virke i relation til lufthavnen.
I brevet opfordres virksomhederne til at gøre de ansatte opmærksomme på den hjælp, de er berettiget til i deres opsigelsesperiode, eller hvis de bliver ledige.
”De opsagte blev orienteret om muligheden for hjælp i forbindelse med, at de blev fyret. Men der er rigtig meget at forholde sig til, når man står med sin fyreseddel i hånden. Derfor er det vigtigt, at vi igen kontakter de opsagte og ledige, der endnu ikke har reageret på tilbuddet,” siger Allan S. Andersen, borgmester i Tårnby Kommune.
Fælles brev – fælles indsats
Ideen til det fælles brev blev til på et møde mellem beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Cecilia Lonning-Skovgaard, Dragørs borgmester Eik Bidstrup og Allan S. Andersen, der er borgmester i Tårnby Kommune.
På mødet besluttede de tre borgmestre også at arbejde endnu tættere sammen i forhold til kontakten til de virksomheder, der skal være med til at hjælpe de mange ny-ledige i job:
”For de virksomheder, der hjælper med fx virksomhedspraktik eller omskolingsforløb, vil det være en hjælp, at de fremadrettet oplever en koordineret virksomhedsservice fra de tre kommuner. Det vil vi bestræbe os på at kunne levere til dem,” sagde Cecilia Lonning-Skovgaard efter mødet.
Flere ledige skal tage imod de tilbud, der er
Alle borgmestre roser efter mødet den store indsats, som Jobcenter CPH allerede har stået for og glæder sig over, at opgaven med at informere de mange ny-ledige nu bliver styrket. Dragørs borgmester Eik Bidstrup sagde efter mødet, at de tre kommuner er enige om sammen at gøre deres yderste for, at flest mulige ledige tager imod de gode tilbud, der allerede er:
”Med borgeren i centrum skal vi forsøge at hjælpe folk videre. Jeg har mødt og kender familier, der står i en svær situation på tærsklen til det nye år. Familier, hvor både mor og far arbejdede i lufthavnen, men som nu begge har mistet jobbet. Det lægger et stort pres på hele familien. Med tværgående samarbejde forbedrer vi mulighederne for den enkelte borger til at finde et nyt arbejde – måske i en anden branche – eller dygtiggøre sig gennem en praktikplads eller efteruddannelse.”
Fakta
Københavns Lufthavn er hårdt ramt af coronakrisen, og lufthavnstrafikken er faldet med 85 pct. sammenlignet med 2019.
Før coronakrisen var ca. 1.000 virksomheder og flyselskaber tilknyttet lufthavnen, der samlet beskæftigede ca. 22.000 medarbejdere inden for bl.a. håndtering af fly, bagagehåndtering, passagerer, catering, vedligehold og service i butikker og restauranter.
I dag har mere end 5.000 medarbejdere mistet deres job i Københavns Lufthavn.
De seneste coronarestriktioner kan presse virksomhederne i og omkring lufthavnen yderligere.