Gå til hovedindhold

Dragør underretter borgerne

Dragør Kommune underretter ca. 900 borgere tilknyttet hjemmeplejen om en sikkerhedsfejl i databeskyttelsen af borgernes oplysninger. Borgernes data lå i en periode fra 2018 til 2019 på et internt netværksdrev, hvortil flere medarbejdere end nødvendigt har haft adgang. En teknisk undersøgelse viser, at ingen medarbejdere i perioden har tilgået dataene.

10. jul. 2020

Indhold

    Anmeldt til Datatilsynet

    Hændelsen blev opdaget i oktober 2019, hvor Dragør Kommune straks slettede dataene fra det interne netværksdrev og anmeldte hændelsen til Datatilsynet.

    Hændelsen opstod i forbindelse med en planlagt udskiftning af et it-fagsystem til brug for Hjemmeplejens medarbejdere med overblik over ydelser, som borgerne var visiteret til og dermed til arbejdsbeskrivelser for det udgående personale.

    En samlet fil med borgernes persondata, cpr-numre og tilkendte ydelser skulle i 2018 konverteres i overgangen til det nye fagsystem og lå efterfølgende frem til oktober 2019 fejlagtigt på det interne netværksdrev. Det vil sige i en periode på ca. halvanden år.

    ”Vi skal helt ubetinget passe på borgernes oplysninger, når de er i vores varetægt. Jeg glæder mig derfor over, at tekniske undersøgelser viser, at ingen har tilgået filen og dermed borgernes data i perioden. Det vil sige, at borgernes data ikke i praksis er set af nogen, som ikke skulle se dem. Når det er sagt, er det selvfølgelig stadig en fejl, som ikke må ske,” siger direktør Asger Villemoes Nielsen.

    Dragør Kommune har gennemgået hændelsesforløbet, og der er tale om en menneskelig fejl, som er sket trods nedskrevne retningslinjer for databehandling og anvendelse af interne netværksdrev. Dragør Kommune har gennemgået og taget initiativ til at indskærpe retningslinjerne og har desuden valgt at øge sikkerheden ad teknisk vej.

    ”Hen over sommeren tager vi en ny funktionalitet i brug, som dagligt scanner kommunens interne netværksdrev for eksempel for cpr-numre. Det er også et udtryk for, at vi tager vi hændelsen meget alvorligt. Vi er blevet klogere,” fortæller Asger Villemoes Nielsen.

    Underretning af borgerne

    I tilknytning til hændelsen underretter kommunen borgerne generelt på kommunens hjemmeside dragoer.dk.

    Asger Villemoes Nielsen siger: ”Borgerne skal kende til hændelsen, men da filen med personoplysningerne blev slettet i oktober 2019, har vi desværre ikke kunnet rekonstruere, hvilke borgere det præcist handlede om. Derfor går vi ud med en generel orientering – sådan, at de borgere, som har været tilknyttet hjemmeplejen i 2018 til oktober 2019, oplyses om hændelsen.”

    Tilsynets afgørelse forventes i løbet af sommeren.