Gå til hovedindhold

Sprogforståelse

Her kan du få inspiration og viden der kan understøtte sprogindsatsen med et barn eller en børnegruppe, som har scoret lavt i kategorien sprogforståelse i sprogvurderingen.

Indhold

    Sprogforståelse

    Sprogforståelse refererer til et barns evne til at forstå sprog, herunder ords betydning og sætningers struktur. Vanskeligheder med sprogforståelse kan skyldes et begrænset ordforråd og problemer med at tolke sætninger.

    Tegn på sådanne vanskeligheder kan inkludere, at barnet:

    • Ikke ser ud til at lytte, når der tales til det.
    • Har svært ved at forstå kollektive beskeder.
    • Mangler interesse for højtlæsning.
    • Har problemer med at forstå betydningen af ord og sætninger, især komplekse sætninger.
    • Har svært ved at følge instruktioner.
    • Bliver uroligt i situationer med meget tale, som f.eks. samlinger.

    Disse vanskeligheder kan påvirke barnets samspil med andre børn og voksne. Børn med sprogforståelsesvanskeligheder kan tilsyneladende forstå beskeder i hverdagen, men ofte er de gode til at observere og efterligne andre børns handlinger.

    I skolealderen kan disse udfordringer gøre det svært for barnet at forstå tekster og lære nye fagbegreber, selvom det måske kan afkode bogstaverne. Der er ofte en sammenhæng mellem sprogforståelsesvanskeligheder og produktivt sprog, hvor barnet typisk har et mindre ordforråd og bruger kortere sætninger.

    Det er lettere for barnet at forstå og tale om konkrete hændelser i nutiden end om fortid eller fremtid. Billeder og illustrationer kan hjælpe barnet med at forstå tidligere eller kommende begivenheder. Gentagelser er vigtige for læring hos børn med sprogforståelsesudfordringer, og sprogarbejdet bør tilrettelægges med mange gentagelser og læringsmuligheder.

    Dialogisk læsning er en effektiv metode, hvor læringsmiljøet indeholder elementer fra bogen, der læses. Fokusord og genstande fra bogen kan placeres i et hjørne, der inviterer til dialog, og aktiviteter som samlinger kan inkludere disse elementer for bedre ord- og begrebstilegnelse.

    Forberedelse og efterbehandling af aktiviteter som sanglege, læsning, ture og oplevelser er også vigtige. Syng, læs bogen, vis billeder af kommende aktiviteter, og lad forældre læse bogen hjemme for at give barnet en forforståelse.

    Links til videre inspiration

    Lege med fokus på sprogforståelse for 0-3 årige

    • Dirigentleg /Simon siger: Forklar ganske kort, hvad børnene skal gøre fx ”Nu skal alle børn hoppe”, ”Nu skal alle børn løfte armene”. Gør det sværere ved at sige fx ”Alle børn med rødt på skal klappe” osv.
    • "Kan du finde det?” Lad børnene på skift finde ting i lokalet fx ”Kan du finde en bog?” ”Kan du finde en skraldespand?” Osv. Man kan også beskrive det fx ”Kan du finde noget, som man kan læse i?”
    • Hvad passer sammen?: Vis barnet en fejebakke og spørg: ”Hvad passer sammen med fejebakken?” – Kost. Saks/papir. Bondegård/dyr. Vandkande/blomst osv.
    • Giv små opgaver, som barnet skal udføre. Fx ”Kan du lægge bilen oven på bamsens hoved”? (Husk forholdsord)
    • Leg fiskespil, hvor barnet skal udføre, det der står på fisken (alternativt ”flaskehalsen peger på”).
    • Gæt gåder fx ”Hvad er det, der har en lang hals og brune prikker?”
    • Farveleg: Læg klodser efter anvisninger: Først den gule, så en blå osv.
    • Skattejagt: Børnene skal følge dine anvisninger, for at komme hen til skatten fx først hen til busken ved vandet, så skal vi hen til huset på bakken osv.

    Lege med fokus på sprogforståelse for 3-6 årige

    • Brug samme lege som til vuggestuen, men gør legene sværere.
    • Giv alle børn en gul, en rød, en blå, en grøn og en hvid duplo-klods samt stil en bog op, så man ikke kan se de andres. Fortæl, hvordan de skal bygge et tårn fx ”Læg den blå først, sæt en hvid ovenpå, læg en gul under en blå osv.” Fjern bøgerne og se om tårnene ligner hinanden.
    • Snydebilleder: Kopier et årstidsbillede fx vinter og giv til alle samt farver. Fortæl børnene, hvad de skal tegne, men de må ikke tegne noget, der ikke hører til årstiden. Fx ”Tegn en badebold!” Men de må godt tegne en snemand. De skal passe på, at de ikke bliver snydt.
    • Leg guldsmed og lav ens armbånd efter instruktion fx ”Start med to hvide perler, så en grøn og en blå osv. Se om armbåndene bliver ens. 
    • Tegn fx et menneske uden at farve det og kopier til alle. Forklar, at børnene skal lytte og gøre, hvad du siger og sig fx ”drengens bukser er grønne”, ”pigens hår er gult” osv. 
    • Sæt hale på æslet: Et barn får tørklæde for øjnene og skal sætte en hale på et æsel efter instruktion: op-ned, hen mod vinduet, over mod døren osv.