Kommunikative strategier
Her kan du få inspiration og viden der kan understøtte sprogindsatsen med et barn eller en børnegruppe, som har scoret lavt i kategorien kommunikative strategier i sprogvurderingen.
Kommunikative strategier
Børns kommunikative strategier er de metoder og teknikker, som de anvender for at udtrykke sig og forstå andre. Disse strategier udvikler sig i takt med barnets alder og erfaringer og omfatter både verbale og non-verbale former for kommunikation. At forstå og støtte disse strategier er vigtigt for at fremme barnets sproglige og sociale udvikling.
Børns kommunikative strategier er en vital del af deres udvikling, som påvirker deres evne til at udtrykke sig selv og forstå andre. Gennem forskellige faser af deres tidlige år udvikler de en række verbale og non-verbale teknikker, der gør dem i stand til at navigere i sociale interaktioner og bygge relationer. Ved at støtte og fremme disse strategier kan voksne hjælpe børn med at blive effektive kommunikatører og selvsikre individer.
Tidlig Kommunikation og Før-sproglige Strategier
I de første leveår bruger børn primært non-verbale strategier til at kommunikere. De anvender kropssprog, mimik og lyde for at formidle deres behov og ønsker. Smil og øjenkontakt er også tidlige former for kommunikation, der signalerer tilknytning og glæde.
Overgang til Verbale Strategier
Når børn begynder at lære sprog, udvikler de en række verbale strategier til at udtrykke sig mere præcist. De første ord er ofte substantiver eller simple udsagnsord, som de bruger til at navngive genstande og handlinger i deres omgivelser. Efterhånden som deres ordforråd vokser, begynder de at kombinere ord til simple sætninger, som "mere mælk" eller "gå ud".
Kommunikationsstrategier i Tidlig Barndom
I den tidlige barndom (omkring 2-4 år) bliver børns kommunikation mere sofistikeret. De begynder at bruge komplekse sætninger og grammatiske strukturer. Strategier i denne fase omfatter:
- Repetition: Børn gentager ofte ord og sætninger for at øve sig og sikre, at de bliver forstået.
- Imitation: De efterligner voksnes tale og adfærd, hvilket hjælper dem med at lære nye ord og sprogbrug.
- Spørgsmål: Børn stiller mange spørgsmål som en måde at udforske og forstå deres verden på. Spørgsmålene kan være simple ("Hvad er det?") eller mere komplekse ("Hvorfor gør vi det?").
Strategier for Sociale Interaktioner
Børns evne til at kommunikere effektivt med andre er afgørende for deres sociale udvikling. Nogle af de strategier, de anvender i sociale interaktioner, inkluderer:
- Turtagning: Lære at skiftes til at tale og lytte er en vigtig social færdighed. Børn øver sig på dette gennem lege og samtaler med jævnaldrende og voksne.
- Empati: Børn begynder at forstå og reagere på andres følelser og behov. De lærer at bruge sprog til at trøste, rose og samarbejde.
- Forhandling: Når børn leger sammen, udvikler de evnen til at forhandle og løse konflikter verbalt. De bruger sprog til at udtrykke deres ønsker og finde kompromiser.
Tilpasning til Lyttere
En avanceret kommunikativ strategi er børns evne til at tilpasse deres sprog til forskellige lyttere og situationer. Dette inkluderer:
- Kode-switching: Ændring af sprogbrug afhængig af, om de taler med jævnaldrende, forældre eller lærere.
- Simplificering: Brug af enklere sprog, når de taler med yngre børn eller dem, der har mindre sproglige færdigheder.
- Formel og uformel sprogbrug: Forståelse af, hvornår det er passende at bruge formelt eller uformelt sprog, afhængig af konteksten.
Udfordringer og Støtte
Ikke alle børn udvikler deres kommunikative strategier i samme tempo. Nogle kan opleve udfordringer, som kræver ekstra støtte fra forældre, pædagoger eller talepædagoger. Tidlig intervention og et stimulerende sprogmiljø kan hjælpe med at overvinde disse udfordringer.
Link til videre inspiration
Lege med fokus på kommunikative strategier for 0-3 årige
- Lege ”Borte – tit,tit” og ”Klappe-klappe-kage.”
- Bygge tårne ved at sætte klodser på skift til de vælter og byg igen.
- Lege giv og tag-leg og sig: ”Værsgo – tak”.
- Kaste frem og tilbage med ærteposer.
- Leg med dukker, køkken eller lign., hvor der er små roller og dramatiseres fx ”Nu skal vi lave mad til børnene. Hvad tror du, at de vil have at spise?” (Forsøg at kom op på 5 gange turtagning.)
- Lær at vente på tur ved at spille billedlotteri el. anden turleg.
- Gem dagligdags ting i pose, som beskrives og skal gættes fx noget man kan sidde på -> (dukke)stol, lave mad i -> gryde osv.
- Se evt. billeder fra barnets ferie eller lignende og lad barnet fortælle ud fra dem.
- Tal om, hvad man kan gøre med forskellige kropsdele fx ”Hvad kan man gøre med sine ben” ….sine øjne, ….sine hænder osv. Sæt ord på og gør det.
- Leg med fagter: Gæt, hvad et barn siger/viser med fagter fx: viser, at man spiser ->Vil gerne have mad. Sparker med benet-> Vil spille fodbold. Tager sig til maven og ser trist ud -> Har ondt i maven osv.
Lege med fokus på kommunikative strategier for 3-6 årige
- Leg købmandsbutik, restaurant eller lign., hvor man skal bruge bestemte vendinger fx ”Jeg vil gerne købe…”.”Ja så gerne, ønsker du mere?” osv.
- Spil billedlotteri og terningespil, hvor man skal vente på tur og lære regler samt vendinger fx ”Hvem har en..?” ”Den har jeg!”
- Dramatiser ”De tre bukke bruse” eller ”Guldlok”, hvor børnene får roller og replikker.
- Brug billeder fra en ”Mobbekuffert” og tal om følelser og hvilken dialog der er på billedet fx Drengen siger: ”Du skal ikke drille Viggo” og den anden siger: ”Han driller også mig” osv.. Man kan også spille roller.
- Tal om gode vendinger, som man kan bruge, hvis man er ked af det, hvis man vil lege med nogen, hvis man skal have hjælp osv. Leg, at et af børnene skal gå hen til et andet barn og bede om hjælp eller vil lege.
- Leg fagte-leg: Gæt, hvad et barn siger/viser med fagter fx: viser, at man spiser ->Vil gerne have mad. Sparker med benet-> Vil spille fodbold. Tager sig til maven og ser trist ud -> Har ondt i maven osv.
- Læs bøger og hav dialog om handling og genkendelighed.