Sproglyde / lydlig opmærksomhed
Her kan du få inspiration og viden der kan understøtte sprogindsatsen med et barn eller en børnegruppe, som har scoret lavt i kategorien sproglyde / lydlig opmærksomhed i sprogvurderingen.
Sprogets lyde / lydlig opmærksomhed
Børns lydlige opmærksomhed refererer til deres evne til at lytte til og fokusere på relevante lyde i deres omgivelser, mens de ignorerer andre irrelevante lyde. Denne evne er afgørende for deres sproglige udvikling og læring. Lydlig opmærksomhed er vigtig for at kunne forstå tale, følge instruktioner og lære at læse. Her er nogle vigtige aspekter af børns lydlige opmærksomhed:
- Tidlig udvikling: Børns evne til at fokusere på lyde begynder allerede ved fødslen. Nyfødte kan skelne mellem forskellige lydstyrker, toner og rytmer. Som de vokser, bliver deres evne til at genkende og huske lyde mere sofistikeret.
- Sproglig udvikling: Lydlig opmærksomhed er tæt knyttet til sproglig udvikling. Børn skal kunne skelne mellem forskellige fonemer (lyde i sproget) for at kunne lære nye ord og forstå sætninger.
- Miljøets rolle: Børns omgivelser spiller en stor rolle i udviklingen af deres lydlige opmærksomhed. Et rigt lydmiljø med forskellige typer af lyde og sprog kan stimulere deres opmærksomhed og sproglige udvikling.
- Læringsaktiviteter: Forskellige aktiviteter kan hjælpe med at styrke børns lydlige opmærksomhed. Sanglege, rim og rytmeøvelser, og spil der involverer lyttefærdigheder, kan alle bidrage positivt.
- Høreforstyrrelser: Eventuelle problemer med hørelsen kan påvirke børns evne til at udvikle lydlig opmærksomhed. Regelmæssige høreundersøgelser kan hjælpe med at identificere og behandle sådanne problemer tidligt.
- Opmærksomhedsforstyrrelser: Børn med opmærksomhedsforstyrrelser, såsom ADHD, kan have svært ved at fokusere på relevante lyde og ignorere distraherende baggrundslyde. Specielle undervisningsstrategier og terapeutiske tilgange kan hjælpe disse børn.
Det er vigtigt for forældre og pædagoger at være opmærksomme på børns lydlige opmærksomhed og støtte dem i deres udvikling gennem målrettede aktiviteter og et stimulerende lydmiljø.
Links til videre inspiration
Lege i forhold til lydlig opmærksomhed og sproglyde til 0-3 årige
- Gæt et dyr. Dyret beskrives og dens lyd siges. Vis dyret konkret, når det er gættet.
- Gør opmærksom på, når der er en lyd fx ”Hør, hvad er det?” når der kommer en ambulance, et fly, noget der ringer osv.
- Gæt en lyd: Hav en skærm foran og lad dem høre fx nøgler, saks, penge osv.
- Lav små bøtter med ting i fx to med ris, rosiner, havregryn, clips mm, som de skal lytte til og finde de to, der hører sammen.
- Find æggeur enten gemt under en af tre kasser eller i lokalet, som børnene skal finde på skift.
- Klap eller rasle rytme i ord og sange – alle stavelser rasles.
- Sig dyrenes lyde: miav, vov, sssss…., biizz, Uuuuhh, Rrraaa osv.
- Sæt lyd på køretøjer: tøf,tøf , dyt,dyt, brumm…i-y,i-y osv.
- Sæt lyd på handlinger: Ned af rutjebanen – ”tju…”, kaste bold –”hviii..” osv.
- Dukke med udtalefejl – tal for en dukke og sig sætninger med udtalefejl:
”Jeg hasker mig” (vasker), Se en go (sko) osv. - Syng ”Tre små kinesere” med forskellige vokallyde ”Tri smi kinisiri”
og ”Klappe,klappe,kage med forsk. konsonantlyd fx ”Plappe,plappe,plage”.
Lege i forhold til lydlig opmærksomhed og sproglyde til 3-6 årige
- Lydlotto: Bankoplade med billeder af fx vand, der løber, som høres på lyd og giver en brik på billedet.
- Gæt en lyd: Hav en skærm foran og lad dem høre fx nøgler, saks, penge osv.
- Lav små bøtter med ting i fx to med ris, rosiner, havregryn, clips mm, som de skal lytte til og finde de to, der hører sammen.
- Find æggeur enten gemt under en af tre kasser eller i lokalet.
- Find ting i lokalet, der begynder med en bestemt lyd fx sss…
- Sorter i to bunker: fx Ting, der begynder med t (toglyd) og r (tigerlyd). Gør det sværere med at skelne mellem b og d.
- Sammensæt ord fx brand + mand er brandmand.
- Sæt lyde foran ord fx f+øl bliver føl, m+and bliver mand osv.