Ordforråd
Her kan du inspiration og viden der kan understøtte sprogindsatsen, hvis du har et barn eller en børnegruppe, som har scoret lavt i ordforråd i sprogvurderingen
Ordforråd
Børns ordforråd er en fundamental del af deres sproglige udvikling og spiller en afgørende rolle i deres evne til at kommunikere, forstå verden omkring dem og lære nye færdigheder. Udviklingen af ordforråd begynder allerede i den tidlige barndom og fortsætter gennem hele livet.
Tidlig sproglig udvikling
I de første leveår sker der en enorm udvikling i børns ordforråd. Spædbørn begynder med at genkende lyde og stemmer og udvikler hurtigt en forståelse for simple ord og kommandoer. Omkring et års alderen begynder de fleste børn at sige deres første ord, og herefter vokser deres ordforråd hurtigt. Ved toårsalderen kan de fleste børn bruge korte sætninger og har et ordforråd på flere hundrede ord.
Faktorer der påvirker ordforrådets udvikling
Der er flere faktorer, der kan påvirke udviklingen af børns ordforråd:
- Miljø: Børn, der vokser op i et stimulerende miljø med adgang til bøger, samtaler og lege, har ofte et større og mere varieret ordforråd. Interaktion med forældre, pædagoger og andre børn er også vigtigt for sprogudviklingen.
- Eksponering: Jo mere børn eksponeres for sprog gennem samtaler, læsning og leg, desto flere ord lærer de. Det er vigtigt, at de hører en række forskellige ord og sætninger i forskellige kontekster.
- Social interaktion: Børn lærer meget gennem interaktion med andre. Samtaler med voksne og jævnaldrende hjælper dem med at forstå, hvordan ord bruges i forskellige situationer, og hvordan man kan udtrykke sig klart og tydeligt.
- Læsefærdigheder: Tidlig eksponering for bøger og læsning er stærkt forbundet med et rigt ordforråd. At blive læst højt for, samt at deltage i dialogisk læsning, hvor barnet aktivt deltager, kan fremme ordforrådsudviklingen betydeligt.
Udfordringer i ordforrådets udvikling
Nogle børn kan opleve udfordringer i deres ordforrådsudvikling. Dette kan skyldes faktorer som:
- Høreproblemer: Børn med nedsat hørelse kan have svært ved at opfange ord og lyde, hvilket kan hæmme deres sproglige udvikling.
- Sproglige lidelser: Børn med specifikke sproglige lidelser kan have svært ved at lære og bruge nye ord.
- Socioøkonomiske faktorer: Børn fra familier med lavere socioøkonomisk status har ofte færre sproglige ressourcer til rådighed, hvilket kan påvirke deres ordforrådsudvikling negativt.
Strategier til at fremme ordforrådets udvikling
Forældre og pædagoger kan bruge forskellige strategier til at støtte børns ordforrådsudvikling:
- Læsning: Læs bøger højt for børn og inddrag dem i samtaler om historien. Stil spørgsmål og opfordre dem til at beskrive billederne og begivenhederne i bogen.
- Samtale: Tal med børnene om deres dag, deres interesser og oplevelser. Brug varierede ord og sætninger og forklar betydningen af nye ord.
- Leg: Brug leg som en måde at introducere nye ord på. Rolleleg, spil og sange kan være effektive måder at udvide børns ordforråd på.
- Rim og sange: Brug af rim og sange kan hjælpe børn med at huske nye ord og deres lyde, hvilket kan fremme deres sproglige bevidsthed og ordforråd.
Børns ordforråd er en afgørende del af deres overordnede udvikling og har stor indflydelse på deres evne til at lære og kommunikere. Ved at skabe et rigt og stimulerende sprogligt miljø kan forældre og pædagoger hjælpe børn med at udvikle et solidt og varieret ordforråd, som vil gavne dem gennem hele livet.
Link til videre inspiration
Lege i forhold til at styrke ordforråddet for 0-3 årige
- Sæt ord på det, der optager barnet og aktiviteter, som I laver sammen.
- Lad barnet beskrive en oplevelse eller tal om dem, som barnet kender evt. med støtte i fotos/ lav en lille fotobog.
- Dialogisk læsning.
- Leg med tillægsord/modsætninger - stor/lille, tyk/tynd, åben/ lukket. Brug konkrete ting til at tale om fx en kuffert, der er åben og lukket og indeholder ting, der er modsatte fx lille elefant og stor elefant osv.
- Arbejd med overbegreber og sorter i dyr, møbler, køkkenting mm, hvor de enkelte ting gennemgås fx lav cirkler som tingene ligges i.
- Hemmelig kuffert – hver dag skal gættes fx et dyr, der ligger i en kuffert. Man giver hints om fx dyrets lyd, hvor mange ben, kan hoppe eller hvad der er relevant. Dyret tages frem, når det er gættet og der tales om, hvordan det ser ud og vi går som dyret eller siger dets lyd.
Leg i forhold til at styrke ordforråddet for 3-6 årige
- Læs dialogisk læsning.
- Lad barnet beskrive oplevelser evt. med støtte i fotos.
- Genfortælle/dramatisere en historie, som er hørt mange gange fx ”De 3 Bukke Bruse”.
- Arbejd med overbegreber og sorter i dyr, møbler, køkkenting mm, hvor de enkelte ting gennemgås og sorteres i grupper.
- Leg fiskespil med små opgaver på fisken, der fanges, som skal udføres fx ”Gå hen til døren og sig ”kykliky” på et ben.” (Eller leg det med flaske som: ”Den som flaskehalsen peger på”.)
- Leg med forholdsord: ovenpå, nede i, ved siden af osv…enten ved at barnet skal følge en kommando og selv skal placere sig eller en bamse/dukke eller barnet skal fortælle andre, hvordan de skal placeres.
- Hemmelig kuffert – hver dag skal gættes en ting, der ligger i en kuffert. Man giver hints som fx ”Du bruger den hver morgen og aften” –tandbørste. Det kan også være nøgler, en saks, et stetoskop (tale om besøg hos lægen) osv. Når tingen er gættet, tages den op og tales om.
Børnene byder ind med deres erfaringer med tingen.