Gå til hovedindhold

Inklusionspolitik - tidlig og forebyggende indsatser

Her kan du læse om kommunens inklusionspolitik og hvordan dagtilbuddene arbejder med tidlig pg forbyggende indsatser

Indhold

    Inklusionspolitik

    Dragør Kommunes Inklusionspolitik understøtter en praksis, hvor alle børn skal have mulighed for at indgå aktivt i faglige og sociale fælleskaber, hvor de bliver hørt og anerkendt. Fællesskabet skal i videst mulig omfang være i stand til at rumme og værdsætte børns mangfoldighed og forskelligheder. Alle har lige ret til at definere fællesskabet, og alle har lige ret til at være deltagere i fællesskabet under forudsætning af gensidig respekt.

    I kommunens dagtilbud er arbejdet med inklusion, at sætte fokus på mangfoldighed som en styrke. Det er med til at udvikle empati, robusthed og forandringsparathed – egenskaber, som børnene tager med sig videre i livet. Dragør kommune prioritere tidlig indsats højt, for at sikre børns deltagelsesmuligheder. For mere information om henviser vi til Dragør Kommunes inklusionspolitik.

    Tidlig og forebyggende indsats

    Som en del af tidlig og forbyggende indsats, har Dragør Kommunes dagtilbud et tæt samarbejde med:

    • PPR (Pædagogisk, Psykologisk Rådgivning): tale-høre-lærer, fysioterapeut og psykolog
    • Støttekorpset: ressourcepædagoger og inklusionskonsulenter
    • Andre fagfolk; sundhedsplejesker, socialrådgivere, lærer, skole-pædagoger

    Hver 6. uge afholdes der ressourceteammøde, hvor lederen af Støttekorpset, psykolog, tale-høre-lærer, fysioterapeut, sundhedsplejeske og socialrådgiver deltager. På mødet kan det pædagogiske personale få sparring og rådgivning om diverse pædagogiske udfordringer.
    Hvis et dagtilbud har brug for ydereligere vejledning og/eller ressourcer til at støtte op om en udfordring, kan det pædagogiske personale søge støtte via Støttekorpset eller rådgivning via PPR.